Selasa, 08 November 2011

Personal Protective Equipment – PPE ??


Bahasa kita’a mah Peralatan perlindungan diri -> salah satu aspek penting(ingat penting..) untuk mengelakan berlaku kecederaan kepada anggota tubuh dan keselamat’an pekerja sewaktu bekerja.

Definisi dari PPE itu sendiri termasuk dalam segala bentuk pakaian dan peralatan tambahan/aksesoriyang direkacipta untuk memberi perlindungan daripada bahaya di tempat kerja.
Pemakaiannya bertujuan untuk melindung pemakainya dari bahaya atausesuatu perkara yang boleh menjejaskan kesihatan dan keselamatan.

Contohnya :

Penggunaan PPE yang sesuai dan betul adalah wajib. Disamping pengguna’an yang betul kita juga perlu tahu bagaimana untuk menyelenggara dan memastikan PPE di dalam keadaan yang baik dan bersih. Pemilihan PPE yangtepat dan sesuaidengan tugas dan pekerjaan adalah penting.

Antara bos dan pekerja haruslah pula memahami tujuan, kegunaan perlindungan PPE.Peralatan tersebut mestilah tidak diubahsuai atau ditanggalkan walaupun tidak lama masa pakainya, soalnya mungkin karena cara pakai’a yang salah jadi g awet.




Tidak ada komentar:

Posting Komentar